Taxameter i Limousiner

I alla våra Limousiner har vi taxameter. Vi har inga rullande priser utom i TaxiLimon, vi kör  med fasta priser. Vi kommer överens med kunden innan om tiden dom ska få nyttja limon och vilka adresser vi ska köra mellan, så vi kan beräkna tid och så får kunden ett pris som vi sedan skriver in i taxametern. Inget krångligt alls!
Men nu kommer det som ofta är svårt, nämligen om kalaset blir försenat eller kunden inte håller sig inom rimliga tidsramen. Vad säger man till 300 bröllopsfestande människor..? Hallå, jag vill ha mer betalt om ni drar ut på tiden..? Självklart måste man berätta för dom att man vill ha betalt, men det är väldigt svårt.

I vår TaxiLimo har vi Taxi Kurirs taxameter Frogne, och där upplever jag inte samma situation. När någon drar ut på tiden startar man bara väntetaxan, och folk är mycket medvetna om att så länga man utnyttjar en taxi så tickar taxametern. (klickbar bild)

taxameter

Funderingar kring detta gör att man är väldigt sugen på att låta programmera om våra taxametrar och sedan ha en rullande vänte taxa. Tål att ta sen en funderare på detta och ringa och kolla upp detta med kollegor runt om i landet och med ett företag som jobbar med detta.

I limobrachen  finns det ett annat dilemma när det gäller just att vänta. Vi bokar in våra kunder med god marginal så vi hinner städa ur bilen och göra den fin mellan uppdragen. När ett uppdrag drar ut på tiden kan det vara med timmar, så det är väldigt svårt ibland! Nu på vintern är det nästan aldrig problem för att bokningarna inte är så många. Men på vår/sommar kan en limo ha 5-8 uppdrag på en dag. Då gäller det att det klaffar! När vi tar bokningarna är vi tydliga på att informera om vi har mycket att göra och har andra uppdrag att ta hänsyn till. Även när vi kommer fram till kunden i samband med att kunden betalar brukar vi informera om vi har en bokning efter att tänka på. Är man rak, tydlig & ärlig brukar det underlätta hela situationen avsevärt!

Är ganska trött på folk som inte fattar att man vill ha betalt för väntetid.
Hämtade ett gäng på en restaurang i går kväll. Jag stog utanför restaurangen med Limousinen och väntade på att dom skulle komma ut. En av dom bara öppnade restaurangdörren och sa -vi blir en aningen sena. Sen stängde han dörren och gick in till sällskapet. Inget alls om det var ok för mig eller inte… Nu hade jag ingen bokning direkt efter, så jag kunde snällt stå kvar och se dum ut. Sedan när dom kommer ut 30 minuter sena är det som om det inte var något alls… Jag berättade att jag ville ha betalt för väntetiden på ett snyggt sätt. Är man borta från familjen en Lördagskväll och får stå ute i kylan och vänta vill man ha betalt. Kunden var snäll och förstående denna gången.
Det jag tycker är konstigt är den totala arrogans mot att man inte frågar om det är ok att komma ut senare och vad det kostar om vi väntar. Att man bara förutsätter att vi ska stå där och vänta…

Efterlyser mer Limousine vett & etikett!

Ibland blir Limoturen en aning sen. Man missbedömer hur lång tid saker och ting ska ta. Det är helt ok. Vi bråkar aldrig om en kvart hit eller dit. Vi tycker det är trevligt om kunden är nöjd. Det jag menar med texten över är när kunden drar ut på tiden så pass mycket att det går över gränsen för vad som är ok. På vår hemsida står att man alltid får fasta priser av oss och att inget tillkommer. Det stämmer så klart inom ramen för vad som är ok för bokningen. Vill kunden ha extra tid i Limousinen så brukar vi kunna fixa det, men då tillkommer så klart en kostnad.

Denna text må hända är en aning snurrig, men för mig är den glasklar!