Vi har jobbat mycket med sociala medier sedan vi startade för snart 3 år sedan. Vi har inte haft någon direkt strategi eller liknande, utan mer bara kört på och visat att vi finns. Lagt upp bilder och berättat om oss själva. När man lägger ner tid och pengar på reklam och Sociala medier så gäller det att räkna hem det i inkört X antal slantar sen. Även om vi har strax under 4000 följare på Facebook är jag tveksam på att det ger det man vill. Hur mäter man framgången på Facebook och tex. Istagram..? Visst är det bra att synas, men man vill ju ha avslut också. Avslut med faktiska förningar med inslaget belopp i taxameter. På hemsidan och bloggen kan jag se exakta besökarantal och hur man klickar sig fram och vad man är intresserad av. Verktygen på hemsidan är lätt att utvärdera och jag kan strukturera om så besökarna hittar det dom söker och att jag ser att dom tycker om hemsidan. Väl investerad tid och pengar tror jag garanterat. Men tiden jag lägger på dom Sociala medierna börjar jag tvivla på starkt. Facebook känns mer som en annonsmarknad och mer och mer reklam kommer in i nyhetsflödet till följd av att man försvinner lite i mängden, eller bara är en jobbig jävel som tjatar och tröttar ut blivande kunder. Jag har valt att i omgångar betalat för sponsrade länkar på Facebook. Tror vi sammanlagt har lagt ca 2.000 kr på dessa inlägg och det har givit respons genom fler gillatryck, och i skrivande stund är vi uppe i ca 4.000 ”Gilla”. Inte illa pinkat alls måste jag säga. Vi har valt att vara smarta och mycket noga med till vilka kampanjerna ska rikta sig till. Att bara ha en himla massa Gilla från Asien är ju inte direkt någon smart ideé. Har sett och hört att en del om att en del företag betalade andra företag för X antal gillaklick. Vilket enbart låter dumt och dyrt. Tror till och med att det kan ha negativ inverkan på företag när folk blir mer upplysta om hur det funkar med olika företags strategier på Sociala medier. Att växa organiskt med bra innehåll är nog det bästa och att föredra i alla lägen. Men olika teorier inom seo och Sociala medier varierar och ändrar sig snabbt. Lite som kappan efter vinden… En sak är säker iaf, och det är att Facebook börjar dala från tronen som kung av Sociala medier, och det ska bli intressant att se vem som tar över… Har mina gissningar :)